Foran:
www.port.hu/pls/fi/films.film_page
Roger Ebert (ő az én Sten Egil Dahl-om) írja, hogy
If there was ever a movie that seems written and directed by its characters, that movie is Joachim Trier's "Reprise." Here is an ambitious and romantic portrait of two young would-be writers that seems made by ambitious and romantic would-be filmmakers. In the movie, the young heroes idolize Norway's greatest living writer (Sten Egil Dahl, www.imdb.com/title/tt0827517/trivia), who tells one of them his novel is good and shows promise, except for the ending, where he shouldn't have been so poetic. The movie itself is good and shows promise, except for the ending, when Trier shouldn't have been so poetic. Not only does "Reprise" generate itself, it contains its own review.
Ezt még megtoldanám azzal is, hogy Erik regényéről azt írja az egyik kritikusa, hogy "forma tartalom nélkül", a filmről pedig ezt írja az egyik kritikusa: Trier is having more fun in the editing room than his story requires and he'd be well advised to spend more time in the deeper development and dramatic elements of his characters.
Etter:
"Reprise", a film eredeti címe visszatérést, újrakezdést, ismétlést jelent, zenében pedig visszatérő motívumot: The Beatles had both "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" and "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)" on their 1967 album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Reprises are common in musical theatre, where earlier songs are often repeated, usually with slightly changed lyrics to reflect the development of the story. Pélául az "Egyszer" című film Oscar-díjas betétdalát, a "Falling slowly"-t is kétszer halljuk a filmben, másodszorra csak zongorán.
Tényleg sok minden tér vissza a "Szerzők"-ben: a barátok vízbe rántják egymást a mólóról, levelesládába regényt dobnak, a Joy Division-pólós kocogót is kétszer látjuk.
Igazán szellemes visszatérő motívum az a mozdulat, ahogy a szereplők idézőjeleket formálnak az ujjaikkal: először talán az egyik entellektüel-punk csinálja, amikor az élet értelméről magyaráz, Erik eltanulja tőle, és a talk-show-ban beszélve is mutatja, de akkor már gúnyosan reagálnak rá a tévét néző barátai, és utána, amikor látjuk az ablakon keresztül, ahogy a kispolgáriasodott haver a gyertyafényes vacsoránál ezt mutatja, akkor már tudjuk, hogy ez az " "-dolog ultragáz.
Pont a visszatérő motívumok jók arra, hogy az elmúlást érzékeltessék: a "Megujjazott a miniszterelnök"-öt nosztalgiából egy esküvőn újrajátszani elég ciki... És főleg Párizs: képtelenség ugyanazt a fényképet még egyszer újracsinálni. Visszatérnek egy év után "á la recherche", egy franciakertre néző kőkorlátnál állva, melyik filmklasszikus előtti főhajtás is ez a jelenet?? Én rájöttem ám!! Mondjuk a számba is lett rágva, hiszen Erik és Phillip ezt a filmet nézik videón. Segítség:a néggyel ezelőtti bejegyzés is erről szólt:-)
De a film főfő visszatérő motívuma az, hogy "10, 9, 8,...", engem eléggé idegesített, és különben is: visszaszámlálást vonatsínekkel már láttunk az "Európa" elején, olyat meg, aminek a végén a lány szakít a fiúval, a "9 és fél hét" végén...